O tema difusão é tratado aqui em perspectiva estratégica, a partir de reflexão crítica sobre determinadas práticas em arquivos que adotam sedutores discursos com o intuito de atração de público, negligenciando-se os conhecimentos produzidos nas instituições arquivísticas. Esta reflexão se baseia nas balizas encontradas em esparsa bibliografia e também na aprendizagem prática e cotidiana do autor durante anos à frente do setor de difusão em instituição arquivística de proa no Brasil. Com base na definição de identidade de arquivo, propõem-se caminhos para tornar a comunicação dos arquivos mais aderente ao perfil institucional e aos saberes produzidos na disciplina arquivística e nos arquivos públicos e busca-se definir princípios e parâmetros para essa atividade nos arquivos.
The theme of education and communication within archives is considered here from a strategic perspecti-ve, based on critical reflection on certain practices in archives. These institutions adopt seductive speeches to invite audiences, neglecting the knowledge produced in archival institutions.This reflection is based on the principles discovered in a sparse bibliography. Plus, it is grounded on the author’s practical and daily learning for years, as the head of the archives education department in a leading archival institution in Brazil.Based on the definition of archival identity, ways are proposed to make the communication of archives more adherent to the institutional profile. Moreover, paths are suggested to coordinate this communication and the knowledge produced in the archival science and public archival institutions. This article seeks, also, to define principles and criteria for both education and communication activities in the archives.