Analisa as Reuniões Brasileiras de Ensino e Pesquisa em Arquivologia, de 2010 a 2019, no que tange à produção relacionada às ações dos atores sociais que produziram conteúdos sobre harmonização curricular e reestruturação curricular dos Cursos de Graduação em Arquivologia no Brasil, de modo a oferecer contribuições para a discussão sobre harmonização curricular dos cursos. O referencial teórico traz um breve histórico sobre a Arquivologia brasileira e o percurso das Reuniões Brasileiras de Ensino e Pesquisa em Arquivologia. A pesquisa é de natureza descritiva, a partir de uma abordagem qualiquantitativa. Os resultados demonstram que as pesquisas dos atores sociais atuantes na área contribuem para maior abertura de uma harmonização curricular nos Cursos de Arquivologia brasileiros, sobretudo no que diz respeito à necessidade de implementar mais discussões voltadas para essa temática. Espera-se contribuir, também, para formar uma rede de comunicação entre os cursos de Arquivologia.
BRAZILIAN MEETINGS OF TEACHING AND RESEARCH IN THE CONTEXT OF ARCHIVOLOGY
Abstract/Résumé/Resumen
It analyzes the Brazilian Archivology Teaching and Research Meetings, from 2010 to 2019, with regard to the production related to the actions of the social actors who produced content on curricular harmonization and curricular restructuring of the Undergraduate Courses in Archivology, in order to offer contributions to the discussion on curricular harmonization of courses. The theoretical framework provides a brief history of Brazilian Archivology and the course of the Brazilian Meetings of Teaching and Research in Archivology. The research is descriptive in nature, based on a qualitative and quantitative approach. The results show that the research of the social actors working in the area contributes to a greater opening of curricular harmonization in the Brazilian Archivology Courses, especially with regard to the need to implement more discussions focused on this theme. It is also expected to contribute to forming a communication network between Archivology courses.