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Arquivos escolares e História da Educação: o que dizem os artigos do Portal de Periódicos da Capes/MEC (2002-2019)
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Metadados
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Título
Arquivos escolares e História da Educação: o que dizem os artigos do Portal de Periódicos da Capes/MEC (2002-2019)
Resumo
O presente artigo refere-se a um mapeamento preliminar de trabalhos de pesquisa que trataram dos arquivos escolares como objeto central de reflexão. Busca-se compreender o que dizem os trabalhos de pesquisa sobre organizar, sistematizar, preservar e inventariar fontes de arquivos escolares para a História da Educação. Para desenvolver a compreensão, utilizou-se da pesquisa bibliográfica inspirada por trabalhos sobre “estado do conhecimento” ou “estado da arte”. Os trabalhos de pesquisa que tiveram arquivosescolares como objeto de reflexão central sugerem formas diversas de abordagem, organização, sistematização, preservação e construção de inventários que contribuem para a preservação da memória educativa e para a escrita da História da Educação no Brasil.Compreende-se, além disso, que trabalhos de pesquisa que fazem uso de arquivos escolares em seus percursos investigativos devem, ainda que não criem inventários completos, investir na descrição de potencialidades das fontes de pesquisa utilizadas.
Palavra-Chave
Arquivos > Arquivos escolares | Inventários | Organização | Preservação | Sistematização
Relacionado à Obra
Organizador(es)
Programa de Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais (PROGEPE) - Universidade Nove de Julho
ISSN ou ISBN
1983-9294
Link do Livro
ISSN
1983-9294
Sumário
Artigo
Período
jan./abr.
Número
37
Páginas
1-16
Ano
Link Principal
Categoria
Outro Idioma
Title/Título/Titre
Scientific publications on audiovisual documentation in information science and communication sciences from 1984 and 2019
Abstract/Résumé/Resumen
This research analyzes the framework of Brazilian scientific productions about audiovisual documentation, seen as a field that still little explored scientifically, when compared to other fields and documentary approaches in the areas of Information Science and Communication Sciences. These areas dialogue with the audiovisual document, each in its own form, and establishes a holistic view of this field with the central objective of identifying existing productions on the theme of audiovisual documentation in Brazil. The specific objectives are to: a) collect scientific production from the axes: communications in proceedings, journal article, dissertation and thesis and b) analyze the date and the concentration area of dentified scientific productions. The methodological procedures built from the quantitative and qualitative approach, using the exploratory-descriptive research strategy for the evaluation and deepening in the face of the available information in an attempt to explain the context of the phenomenon, with the analysis cut between 1984 and 2019. Concludes it believed that scientific production on audiovisual documentation in Brazil, within the scope of this research, begins in the 1980s, still in a shallow and incipient way and going until the year 2019 still presents a low quantification and deepening of the theoretical corpus - pragmatic. In this way, it demonstrates the need for greater scientific and academic spaces for the scope of its discussion and production in society.
key words/Mots-clés/Palabras clave
Audiovisual documentation | Communication Sciences | Information Science