O artigo visa problematizar à questão: Como a ação educativa em arquivos pode contribuir para cumprir a função social que cabe aos arquivos? Buscando refletir sobre esta pergunta, foi realizada uma pesquisa bibliográfica, com intuito de compreender as discussões atuais e identificar na Arquivologia contemporânea a função social do arquivo e se a ação educativa é uma possibilidade de atuação. Neste sentido, destacamos a Arquivologia contemporânea e suas abordagens, com ênfase na Arquivologia pós-moderna, reconhecendo a função social do arquivo e as práticas de ações educativas em arquivos. A partir desse estudo, foi possível verificar a ação educativa em arquivos como uma proposta sólida, voltada para a aproximação das relações entre arquivo e sociedade.
Heritage education in archives: dialogues in postmodern archival science
Abstract/Résumé/Resumen
The present paper aims to answer the question “How can heritage education in archives contribute to the social function of the archives?” Seeking to reflect on this question, bibliographical research was carried out to understand current discussions, as well as to identify in contemporary archival science its social function and whether heritage education presents a possibility of action. In this manner, we highlight contemporary archival science and its approaches emphasising on postmodern archival science, recognizing the social function of the archive and practices of heritage education in archives. From this study, it was possible to verify the heritage educational in archives as a solid proposal, focused on the approximation of kinship between archive and society.